Derya Çolpan’ın şiir kitabının son dizesi sadece üç kelime, “emziğimi duvara asıyorum.” Bu üç kelime bana ilk başta psikanalizdeki ayrışmayı anımsatıyor. Ayrışma bebeğin memeden kesilme sırasında yaşadığı süreçtir. Emziği hem kayıp nesne meme olarak hem de memenin ikame nesnesi olarak düşünebiliriz. Emziği duvara asmak, emziği bırakmak, yalnızca emziği ya da emmeyi bırakmak da değil aynı zamanda dile girmek için de emzikten kurtulmayı anlatıyor. “Çocuğu anneden ayıran şey dildir. Çocuğun dili öğrenmesi ile babanın bir unsur olarak yaşamına girmesi ise neredeyse eşzamanlıdır.” (Somay, 2019, sf.96).
Emzik aynı zamanda yalancı emziktir. Yalancı olan sahi olmayan bir şeyler vardır. Memenin yerine geçer emzik, bebek neredeyse her zaman emmek ister ve anne bu ihtiyacı karşılayamayacağı için “yalancı” emzik kullanmak zorunda kalır. Bu dizeyi şiirin bağlamından kopartarak yorumladığımı not düşüyorum. Fakat beni düşündüren yalnızca bir kez mi emziği bıraktığımız, duvara astığımız? Bebek memeyi bırakır, yalancı emziğini bırakır, biberonu bırakır, dile girer, bir babayla karşılaşır. Baba memeyi, anneyi, bazen de emziği bırakmasını ister. Emziksiz konuşmak daha mümkündür.
Fakat yalnızca bir kez emzik duvara asılmaz. Aslında çok kez emziği bırakırız. Emzik her zaman yalancıdır üstelik. Her zaman da bebek emziği bırakmaz çoğu kez emzik onu bırakır. Okul biter, mezundur, okulu da onu bırakır. Fakat emziklere de ihtiyaç vardır, bırakmak için vardır. Her kaynak önce kendisini sunar, ardından yalancısını getirir, ardından ilerlemesini ister. Bazen bir baba zorla emziği bıraktırır, çocuk başka bir emziğe yönelsin diye. Bazen emziğin şekli bozulur, çocuğun ağzı büyür, yeterli gelmez. Emzik çocuğu bırakır. Emziği duvara asmak ise cesaret ister. Emziği duvara asmamakta cesaret ister. Emziksiz emmeyi bırakmaktır belki de bu. Bizim neredeyse nasıl biri olduğumuz ise emziksiz, emmesiz nasıl başa çıktığımız ile belirlenir.
Kaynakça
Çolpan, D. (2021). Ölü toprağı. İzmir: Pikaresk yayınları
Somay, B. (2022). Bir şeyler eksik. İstanbul: Metis yayınları
Comentarios